World Championship Boxing Manager – CoV
A játékban egy vagy több (max. 5) bokszolót kell a világranglista aljáról (ez először 100. helyet jelent) minél feljebb, célszerűen a világbajnoki címre vezetni. A játék igen jó szórakozást biztosíthat a kategória kedvelőinek, legalábbis addig, míg meg nem szerezzük a világbajnoki címet. Elsősorban a sok angol maszlagra való tekintettel gondoltam úgy, hogy megér egy leírást.
A játékot a kettes joystick-portról irányíthatjuk. Az elején lehetőségünk van kimentett játékállás betöltésére, ekkor a DO YOU WANT TO LOAD A PREVIOUS GAME? kérdésre a YES-t kell válaszolnunk, majd meg kell adnunk az adathordozót (TAPE, DISK). NO esetén elölről kezdjük a mesterkedéseket, első játéknál természetesen ezt kell választanunk. Ezután megszemlélhetjük menedzseri diplománkat, amit alá is kell írnunk. Hibázás esetén az IS THIS CORRECT? kérdésre NO-val válaszolva javíthatunk.
Ha ezen túlvagyunk, áldozatunk, a bokszoló nevét kell megadnunk, majd szerződést kell kötnünk vele. A szerződés az alábbi pontokat tartalmazza (sorrendben): évi bunyószám (1-12); garantált ranglista-helyezés (100-1); átlagos részesedés a bevételekből százalékban (0-100); beígért bajnoki cím (NONE: semmilyen; AREA: területi; NATIONAL: nemzeti; WORLD: világ) Elsőre ígérhetünk 10-12 meccset, 50-60. helyezést, 25-30% részesedést és mondjuk nemzeti bajnokságot. A szerződés egy évre szól. Ezután a CHANGE CONTRACT?-re YES-szel válaszolva módosíthatjuk a szerződést, a MANAGE ANOTHER BOXER?-re YES-t választva pedig újabb bokszolót vehetünk szárnyaink alá. Kezdőknek egy is elég!
Ha ez megvan, az ALTER ANY BOXERS, NAME?-re YES-t válaszolva módosíthatjuk a profi bokszolót neveit: ezek ABC-sorrendben jelennek meg és a NEXT PAGE ill. PREV PAGE funkciókkal lapozhatunk előre-hátra. Az adott lapon a ‘fel’/’le’ irány és a ‘tűz’ gomb segítségével kiválaszthatjuk az átkeresztelendő bokszolót, majd beírhatjuk új nevét és a EXIT-tel kiléphetünk – semmi értelme. Mindezek után megjelenik egy irodai folyosó digitalizált (sic!) képe, innen az ajtókat választva hívhatók a különböző funkciók. Lássuk sorban!
EXIT: kijárat.
Ha nem meccs időpontjában választjuk, a SAVE GAME? (TAPE, DISK), majd az EXIT GAME? kérdésekre válaszolhatunk YES-szel vagy NO-val. (A kérdések pontos fordítását mindenki sejtheti). Ezt a funkciót tehát elsősorban a játékállás kimentésére használhatjuk. Ha meccset nézni jöttünk ki, akkor itt más történik: leírás a következő pontban.
OFFICE: hivatal.
A játék központi helyszíne. Több dolgot is irányíthatunk innen:
A szürke szekrényt választva a bokszolók adatait hívhatjuk le. A FIGHT RECORDS pont az általunk menedzselt bunyós mutatóit tartalmazza, sorrendben: ranglista hely a WCIB és a FWB (a két profi bokszliga) nyilvántartásában; utolsó hét meccsünk részletes adatai (ellenfél neve, a meccs eldőltének módja (K.O.: kiütés, TKO: technikai tus, CUT: sérülés; PTS: pontozás; menetszám; győzelem (WON) vagy vereség (LOST); eddig vívott bunyók száma, ebből győzelem, döntetlen, vereség ill. kiütéses győzelem. Ez így egy kicsit áttekinthetetlennek tűnhet, de a képernyőn rögtön világos lesz.
A szekrényben a második lehetőségünk a CONTRACTS pont: ez alatt szerződéseinket vizsgálhatjuk meg.
Az utolsó lehetőség a RANKINGS választása: a ranglistákat tartalmazza. A két szövetség területi-, nemzeti- és világranglistája közül választhatunk. Itt lehívhatjuk az egyes bokszolók adatlapját is, ez hasonló a FIGHT RECORDS-nál kapotthoz, de nem tartalmaz részletes adatokat a meccsekről, ehelyett a menedzser nevét és az életkort (AGE) olvashatjuk. A bunyósok kiválasztása a névváltoztatáséhoz hasonlóan történik itt és az egész játékban, erre többet nem is térek ki. Ne feledjük azonban, hogy ha a listán csak egy név – a mi fiunk neve – szerepel, azt is éppúgy ki kell választanunk, mint a többit, különben az EXIT pont aktív, és kilépünk az adott funkcióból!
Végül a fiók címkéjét választva ismét a szobában találjuk magunkat.
A következő pont az asztalunkon található mappa. Innen az alábbi dolgok érhetők el:
FIGHT DATES: bunyó dátumok. Ez egy több oldalas lista, ahol a közeljövő hetek bunyói szerepelnek. Az oldalak között a jobbra-balra irányokkal lapozhatunk, az egyes lapokon a rendező szövetség neve (WCD v. FWB) szerepel, azután a két bokszoló neve és helyezése, valamint esetleg egy megjegyzés, ha területi-, nemzeti-, vagy világbajnoki címért folyik a küzdelem. Kilépés a tűzgombbal történik, de legjobb be sem lépni – ezeket az irományokat a heti postában is mindig megtaláljuk. Megjegyzendő még, hogy az az FWB páratlan, a WCIB pedig páros heteken rendez 4-4 találkozót.
BOXER’S NOTES: szellemes menüpont, a bokszolónk sajátosságait olvashatjuk benne az alábbi szempontok szerint: állóképesség, védekezés, sérülési hajlam, ütéspontosság, erő, kitartás, sebesség. Jellemzésül egy angol kifejezést kapunk, de igen sokféle van, így a szótárt ajánlom az érdeklődőknek. Néhány példa: erő: mint egy ökör; sérülések: ez lehet a veszte; kitartás: kemény „csóka”. Ezek a jellemzők a játék során nem változnak, taktikai szempontból lehet őket figyelembe venni.
BOXER’S RECORD: egy az egyben a RANKINGS menüpont a szekrényből, de most nincs ranglista, hanem ABC-sorrendben választhatjuk ki a bunyósokat.
Íróasztalunkon a másik választható tárgy a telefon. Ezen bonyolíthatjuk le meccseink szervezését. Választásakor mókás nevű menedzserkollégáink közül hívhatunk valakit, és a következőket beszélhetjük meg vele: DO YOU WISH TO ARRANGE A FIGHT? (Akarsz-e bunyót szervezni?) – természetesen YES. Ezután megjelenik a kolléga által menedzselt bokszolók jegyzéke, melyen a fiúk neve és ranglista-helyezései szerepelnek. Innen lehet választanunk: lehetőleg mindig olyan ellenfelet, aki egy kicsivel jobb helyezésű a mi bunyósunknál, hogy előre haladjunk a ranglistán. (Ha nem találunk megfelelőt, EXIT) Ha ez megvolt, ki kell választanunk ellenfélnek a saját bunyósunkat, meg kell adnunk, melyik szövetség égisze alatt rendezzük a találkozót, és hány hetes felkészülésre van szükségünk (2-8). Meg kell még egyeznünk a bevétel felosztásában, igényünket százalékokban adjuk meg. Ha ekkor SORRY, YOU ARE BEING TOO GREEDY. – üzenetet kapunk, adjuk lejjebb kell vinnünk a dolgot, a TRY IT AGAIN?-re YES-szel válaszolva. Vigyázzunk, mert ha partnerünk a harmadik ajánlatot sem fogadja el, megsértődik és többet nem hívhatjuk föl a játékban! Ha megegyeztünk (WELL, I THINK…), a haver közli, hogy rendben, de hívjuk föl a szövetséget még ma, vagy úszik az üzlet. Tegyünk is így, a telefon-listáról válasszuk az FWB v. WCIB nevet (ezek a 2. oldalon találhatók) és jelentsük be a bunyót (FIGHT APPROVAL). Ekkor ők közlik, hogy OK, megvizsgálják az ügyet, és majd levélben értesítenek. Ez a levél a következő nap fog megérkezni és mindig elfogadják a meccs megrendezését. (WE FIND NO REASON TO OPPOSE…) Ollé, megszerveztünk egy meccset! Azazhogy lehetnek itt zűrök is: ha sokkal jobb vagy gyengébb ellenfelet választunk, a menedzsere közli, hogy ez a bunyó nem egyenlő esélyű, és felejtsük el (SORRY, BUT THIS FIGHT…) Előfordulhat, hogy a világbajnokot hívjuk ki ócska pozícióból, ekkor közlik velünk, hogy nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt megtehetnénk (SORRY, BUT YOU ARE IN…). Ideális ellenfeleink fő kifogása pedig, hogy éppen nem érnek rá (SORRY, BUT HE IS NOT FREE TO FIGHT.). Ilyenkor nincs mit tenni, másnál kell próbálkozni.
A telefonon, el lehet érni a szövetségeket is. Velük a FIGHT APPROVAL (bunyó bejelentés) mellett a FIGHT CANCELLATION (bunyó törlés) is megtárgyalható: aktuális meccsünket törölhetjük a menetrendből. Ekkor felteszik a kérdést, hogy komolyan gondoljuk-e. (YES) Törölni viszont csak az adott meccs hetében lehet, különben az időpont túl távoli üzenetet kapjuk (SORRY, BUT THIS FIGHT…). Ha pedig nem is volt meccsünk előjegyezve, erről tájékoztatnak (YOU HAVE NO MORE FIGHTS ARRANGED). Még egy eshetőség van: nem jó szövetségnél jelentjük be a bunyót. Ekkor udvariasan figyelmeztetnek, hogy hívjuk a másikat (SORRY, BUT YOU HAVE TO…). Két figura szerepel még a telefon-listán: LIMPY és WIMPY, a két játékosfigyelő. Őket megkérhetjük egy-egy meccs megnézésére (WATCH A FIGHT) vagy arra, hogy szaglásszanak egy bunyós után (SPY ON FIGHTER). Az előbbi esetben, mely csak péntekenként, azaz a bunyók napján választható, meg kell adnunk a kiválasztott bunyós nevét: másnapi postánkban rövid, ámde haszontalan levelet olvashatunk a meccs kimeneteléről és LIMPY ill. WIMPY értékelését és dologról. Az utóbbi funkció már valamivel több értelemmel bír: néhány nap múlva hasonló jellemzést olvashatunk a kiválasztott bokszolóról, mint amilyet a BOXER’S NOTES pontban a sajátunkról tehettünk. Tétmeccsek előtt hasznos lehet.
Irodánkban még található egy fantasztikus aktnaptár. Ezzel noszogathatjuk előre az időt, ha a DO YOU WANT TO ADVANCE THE DATE?-re YES-szel válaszolunk. Mindig megjelenik a dátum is: a nap (hétfőtől vasárnapig sorrendben: MON, TUE, WED, THU, FRI, SAT, SUN) és a hét száma (1-52). Mivel az idő csak akkor halad, ha a naptáron lapozunk, ehhez a tárgyhoz kapcsolódik többféle dolog, például a levelek.
Ha levelünk érkezett, a program a THE FOLLOWING LETTER HAS JUST ARRIVED felirattal jelzi, és már olvashatjuk is. Levél jön minden hétfőn a szövetségektől, melyben a heti meccsműsort közlik, de egyébkor is érkezhet tőlük, pl. a meccsek bejelentésének elfogadásakor vagy ha megszereztük a világbajnoki címet, levélben gratulálnak. Ugyancsak levélben közlik azt, ha megfosztottak világbajnoki címünktől.
Péntekenként a DO YOU WISH TO SEE TONIGHTS FIGHTS? kérdésre kell válaszolnunk. Ha meg akarjuk nézni a bunyókat, YES-t válaszoljunk, és menjünk a kijárathoz. Erről még lesz szó, de a heveny unalom elkerülése végett mások meccseit semmiképpen ne nézzük meg, s a sajátunkat is csak ritkán!
Ha a józan észre hallgatva NO-val válaszolunk, néhány másodpercig a FIGHTS IN PROGRESS (Folynak a bunyók) feliratot láthatjuk, majd megérkezik az eredményük, szintén levélben. Ezután újra kezdődik a hét, a már megismert rituálé szerint. Az ajtó választásával kiléphetünk a folyosóra és átvonulhatunk az újabb helyszínekre.
GYM: edzőterem.
Itt készíthetjük fel bokszolónkat a meccsekre. Miután kiválasztottunk a fiút, az alábbi programokat végeztethetjük el vele (sorrendben): súlyemelés, ringmunka, homokzsák-püfölés, utcai futás, edzőmeccsek. Az egyes pontok mellett látható, hogy hány napot szánunk rájuk. A táblázatban még megtalálható a következő ellenfél neve és a bunyóig hátralévő hetek száma is. A program még tájékoztat arról, hogy egyszerre csak háromféle terhelés állítható be.
Célszerű a munkát heti bontásban végeztetni a bokszolónkkal, tehát válasszunk ki három edzésfajtát és mindegyiket állítsuk 7 napra. Egy hét múlva nézzünk újra vissza, és adjunk újabb edzéstervet! Ezt mindenki maga is összeállíthatja, logikusan erő-edzésekkel, alapozással kezdve a felkészülést, haladva a ringmunka és az edzőmeccsek felé. A program összeállításában nagy segítség a sportorvos véleményezése a fiúról (lásd ott!). Figyelem! Néha egy kis pihenő (nem állítunk be semmit) is hasznos lehet!
Persze a felkészülés csak papíron ilyen ideális. Ha az irodában HI BOSS, I’M PHIL THE PHISIO… kezdetű üzenetet kapunk, akkor a bokszolónk megsérült az edzésmunka közben. A sérülés egy területet érint az edzésben – ilyenkor az edzőteremben az adott pont neve mellett I betű (INJURED: sérült) látható, és az nem választható. A sérülésről szóló üzenetben megadják, hogy hány nap múlva jön rendbe a dolog, (IT SHOULD CLEAR UP IN n DAYS), addig is válasszunk más edzésfajtát. Esetleg el is halaszthatjuk a meccset.
Az edzőteremből szintén az ajtó választásával léphetünk ki a folyosóra. Még egy ajtó nyílik innen, ez a sportorvos (PHYSIO).
PHYSIO: sportorvos.
Itt bokszolónk felkészültségéről kaphatunk információkat. Miután kiválasztottuk, az alábbi jelentést olvashatjuk róla: állóképesség, védekezés, sebesség, ütéspontosság, erő, kitartás, sérülések. Az egyes jellemzők a következők lehetnek: NEEDS WORK: még javítani kell rajta; LOOKING GOOD: jónak tűnik; FIGHTING FIT: harcra kész, PEAK CONDITION: csúcsformában van. Sérülésnél: DANGEROUS CUT: veszélyes sérülés; NASTY CUT: nagyon kellemetlen sérülés; UNPLEASANT CUT: kellemetlen sérülés; SLIGHT CUT: enyhe sérülés; ALL CLEAR: minden rendben. Természetesen arra kell törekednünk, hogy a felkészülés végén minél több ponton legyünk csúcsformában. Az egyes sportorvosi mutatók és edzésfajták közti összefüggés elég nyilvánvaló: pl. ha állóképességünk gyenge, fussunk és végezzünk ringmunkát! Érdemes ide benézni az egyes edzésciklusok végén. És még valami: sérüléssel semmiképpen se kezdjünk meccset, inkább halasszuk el! A sérüléseket csak várakozással lehet legyőzni.
Ha felkészültünk, nincs más hátra, meg kell vívnunk a meccset. Ezt a bunyósunk magától is megteszi, s ha jól készítettük föl, általában győz is. Nagyon fontos bunyóknál (pl. világbajnoki cím) viszont szükség lehet a mi irányításunkra. Ekkor, mint már volt róla szó, az irodában a DO YOU WISH TO SEE TONIGHT’S FIGHTS?-ra YES-t kell válaszolnunk, és kimenni a kijáraton.
Először is, megnézésről szó sincs: egy rádióközvetítés-szerű dolgot olvashatunk csupán. A grafikánál hunyjuk be a szemünket, úgy talán ki lehet bírni. (Ez egyébként az egész programra igaz…) Két riportert láthatunk egy tévékészülék előtt, és elolvashatjuk, melyik meccs következik. Ha nem saját meccsről van szó, megkérdezik tőlünk, akarjuk-e látni a dolgot – eszünkbe ne jusson YES-t válaszolni! Saját meccsnél viszont nincs mese. A tűzgomb megnyomására bunyósunk arcát látjuk és beállíthatjuk, milyen taktikát kövessen a következő menetben. Az alábbiak közül választhatunk (sorrend): természetes bunyó, kiütésre törekvés, lazára vett figura, sok mozgásos „szúrkálás”, külső pozícióból bunyózunk, belső pozícióból bunyózunk, testre megyünk, fejre megyünk, piszkosan bokszolunk. Itt vehetjük hasznát a játékosmegfigyelőtől szerzett információknak.
Ha a taktikát kiválasztottuk, „vérfagyasztóan izgalmas” pillanatok következnek: a meccsek menetét olvashatjuk, miközben a monitoron a menet száma látszik. A következő feliratok lehetségesek:
…: nem történt semmi
valaki THROWS A LEFT/RIGHT HOOK/UPPERCUT/STRAIGHT/JAB TO THE HEAD/BODY: az illető egy bal/jobb horgot/felütést/egyenest/csapottat küld az ellenfél fejére/testére. Ha a POWERFUL v. HARD feliratot is olvashatjuk, az ütés erőteljes ill. kemény volt. Lehetséges az ütések kombinációja (COMBINATION) is.
Az ütés után a DODGED (elugrottak előle) vagy a BLOCKED (blokkolták) feliratot olvashatjuk. Ha nincs semmi ilyen, az ütés talált.
CLASH OF HEAD: összekoccannak a fejek. Piszkos bunyónál jellemző.
REF CAUTIONS valaki: a bíró figyelmezteti az illetőt.
Valaki GOES DOWN: az illető a földre került.
UP ON ONE KNEE: egy térdre tápászkodik.
GETS UP: felkel. Ettől még folytatódhat a számolás!
Valaki HAS BEEN CUT: az illető megsérült.
Valaki CUT IS WORSE: az illető sérülése rosszabbodik.
THE REFEREE STOPS THE CONTEST: a bíró véget vet a találkozónak.
Ha a bunyó valamilyen módon véget ért, a győztes nevét olvashatjuk. Az eredményt meg fogjuk találni postánkban is, és felkerül a bokszolónk listájára.
Nem szóltam még a menetek közötti ápolásról. Itt a különféle sérüléseket van módunk kúrálni. A mutatók mellett egy-egy csík jelzi, hogy mennyire vagyunk fittek az adott kategóriában. Ezek a kategóriák sorrendben: figyelem, zúzódások, sérülések, állóképesség. A mutatókat úgy javíthatjuk, ha a megfelelő ellenszerrel élünk. Ezek a képernyő tetején olvashatók: szivacs, hideg vas, adrenalin, vizesüveg. Sorrendben az egyes fent említett pontokra alkalmazhatók. Minden mozdulat 1 másodpercbe kerül, és összesen 30 másodperc áll rendelkezésünkre. Azonban nem elég egy-egy dolgot csak egyszer alkalmazni, a csík csak akkor hosszabbodik, ha már megfelelően sokszor próbálkozunk vele. A hátralévő időt a TIME REMAINING felirat alatt olvashatjuk. A kúrálás befejeztével válasszuk az EXIT pontot.
Ezután már nincs más dolgunk, mint reménykedni a sikerben… A játék főbb részének leírása ebben ki is merült. Persze még történhet egy s más: pl. szezon végén újabb szerződést kell kötnünk a bokszolónkkal, és ha nem tetszik neki valamelyik pont, az ellen kifogást is fog emelni a kis szemtelen! Minden év végén vissza is vonul egy pár bokszoló, ez előnyös, hiszen javíthatja helyezésünket. Ha pedig megszereztünk a világbajnoki címet valamelyik szövetségnél, immár nem nekünk kell telefonálgatni, hanem bennünket fognak kihívni az ellenfelek. Ez egyébként korábban is megtörténhet, világbajnokként azonban van egy kellemetlen vonása: a kihívást – bármily kedvezőtlenek is a feltételek – el kell fogadnunk, különben megfosztanak bajnoki címünktől, és a ranglista 250. helye körül fogjuk találni magunkat. Ez borzasztó unszimpatikus vonása a programnak, hiszen kedves menedzserkollégáink rendszeresen 40% körüli bevétellel szúrják ki szemünket, ha világbajnokok vagyunk, ugyanakkor nekünk kihíváskor meg kell elégedni kb. 35%-kal…
Előfordulhat még, hogy szezon végén néhány elégedetlen bunyós nálunk keres alkalmazást, ha kedvünk tartja, menedzselhetjük őket is. (Ezeket az ügyeket mind LIMPY-n és WIMPY-n keresztül intézzük.)
Összefoglalva elmondható, hogy a játék általában csak a világbajnokság eléréséig jelent igazán jó szórakozást, azután már csak lébecolás az egész. Ezen néhány újabb bunyós vállalásával változtathatunk, ha kedvünk van hozzá. A program grafikai kivitelezése ne riasszon el senkit, a játszhatóság kárpótol ezért a hiányosságért.
Porosz Péter – CoV13 – TökösMákos rovat