Heroes of the Lance
Nagyon régen még az idők hajnalán, amikor a földön még furcsa és rémisztő lények éltek, de az ember már gyakorolta hatalmát néhányuk felett, mikor még a mágia a mindennapok része volt, amikor az erdő visszhangzott a tündék vidám kacagásától, az ércbányák mélye a törpök kincséhes csákányaitól – öt elszánt ember, valamint egy féltünde, egy törp, és egy félszerzet nehéz kalandba indult.
Misztikus és ősi kincset akartak visszaszerezni; Mishakal korongjait. Emberemlékezet óta a kincs őrzője Khisanth volt a gonosz. Szörnyű mélyen xak tsaroth tárnáiban cirógatta vén és undorító testét az ősök kincsével. De hőseink nem hátráltak meg, pedig a hegy gyomra még más meglepetésekkel is szolgált. Óriási pókok, bozakok, hatchlingek, trollok, kísértetek állták útjukat. De a csapat egyre mélyebbre ereszkedett, mert előttük lebegett a cél, és ez újabb erőt adott.
A játék alapját egy kb. 400 oldalas tudományos-fantasztikus könyv képezi, bár a szerzők csak az utolsó 50 oldal cselekményét dolgozták fel.
Betöltéskor az általunk irányított nyolc szereplő rövid jellemzését olvashatjuk.
Goldmoon papnő, a que shu törzs főnökének lánya Riverwind jegyese. Kezében a kék kristály pálcája látható, mely a játék elején teljes energiával rendelkezik, de nem lehet tudni, meddig tart még ez az állapot, – na meg hogy mire is szolgál ez a pálca -. Goldmoon egyébként a történet szerint az ősi Mishakal isten gyógyító papnője lesz.
Sturm – Sturm Brightblade, Solamnia egy lovagjának fia, harcos Flint tanítványa volt, megtanulta az ő harcmodorát, és bevezettetett a lovagi erkölcsök normái közé. Nem szereti a hajító vagy dobófegyvereket. Véleménye szerint ez a gyávák eszköze, és ezért ő a jól bevált kétkezes kardjával küzd a közelharc során.
Caramon – Caramon Majere gyakorlott harcos. Hatalmas hőssé szeretne válni, ezért Flinttel és Tanis-szal tartott. Dárdával és hosszú karddal van felfegyverezve, értékes tagja a társaságnak.
Raistlin Caramon bátyja. Fantasztikus képességei tették őt a legfiatalabb mágussá. Amikor elvégezte a tesztet amely megnövelte varázserejét és igazi mágussá tette, elnyerte a mágusok botját is.
Tanis Tanthalas, ismertebb nevén Tanis a féltünde kiváló kardforgató és íjász. Az ő emberi és tündér származása tette a kor leghalálosabb harcosává. Ideális vezetője a társaságnak.
Tasselhoff – Tasselhoff Hurrfootot telhetetlen kíváncsiság fűzi más népek kincseihez. Tolvajnak hívják, pedig ez halálos sértés rá nézve, hiszen nem tudja megérteni, miért baj az másnak, ha ő megszerzi tulajdonát.
Riverwind a que shu törzs kiközösítette, mert volt mersze beleszeretni Goldmoonba. Egy vándor ügyességével kezeli az íjat és forgatja a hosszú kardot. Jegyesével együtt keresik a kék kristály pálcájának titkát.
Flint – Flint Fireforge a hegyi törpök nemzetségében született és nevelkedett. Kovácsmester, rettenthetetlen harcos és tünde-barát. Ellenfelei közül csak néhányan mernek szembenézni csatabárdot hordozó kezével a közelharcban. A megfutamodókat viszont hamar utoléri dobófejszéje.
A nyolc szereplő közül négyet kell kiválasztanunk. Ezek fognak az élen haladni, a másik négy a tartalék. Rövid zene után indul a küldetés. A program közli velünk: xah tsaroth bejárata kitárul.
Irányítás:
jobbra – gyaloglás jobbra
balra – gyaloglás balra
jobbra+fel – futás jobbra
balra+fel – futás balra
jobbra+fel+tűz – ugrás jobbra (Raistlin esetében lebegés)
balra+fel+tűz – ugrás balra (Raistlin esetében lebegés)
balra+le+tűz – elhajlás nyíl, lánc, stb. elől
tűz – dobó vagy hajítófegyver készültségbe kerül
tűz+jobbra+fel – lövés fel
tűz+jobbra – lövés egyenesen
tűz+jobbra+le – lövés le.
Ha az emberünk balra néz, az irányok természetesen megfordulnak. Raistlin és Goldmoon esetében a kiválasztott varázslatot irányíthatjuk dobófegyver helyett.
Combat – harc
A kép bal alsó sarkában az iránymutató alatt a combat felirat jelzi, ha bármilyen ellenség érkezik hatótávolságba. Minden szereplő azzal a fegyverrel küzd, ami a kezében van. Az irányítás itt még egy újabb mozdulattal egészül ki: tűz+balra vagy jobbra – hátrálás.
Bármilyen billentyű megnyomására a képernyőn megjelenik a játék menüje, ami az alábbi opciókat tartalmazza.
hero select – két szereplő elhelyezkedését lehet megváltoztatni. Az opció választásakor fehér keret jelenik meg az aktuális karakter portréja körül. Miközben a fehér keretet mozgatjuk, minden szereplőről információkat kapunk, amelyek az alábbi adatokat tartalmazzák:
strength – erő
intelligence – intelligencia
wisdom – bölcsesség
constitution – egészség
dexterity – ügyesség
charisma – megnyerőképesség
hit points – életerő pontok
using – elhasználva
A feliratok mellett álló sávok jelzik az adott tulajdonság mértékét. Minden egyes emberünk életerő pontjairól információt láthatunk a képe mellett jobb oldalon. Ha a csík piros árnyalatot ölt az azt jelenti, hogy emberünk erősen alábecsülte ellenfele harcban való jártasságát.
A társaság felállása a következő: a kiválasztott négy elől, a másik négy hátul áll. A bal első (akit irányítunk) áll legelöl. Ha az netán elhalálozna, a mellette álló folytatja a harcot. A csapat mozgatása egyszerű, ha az első ember átugrik egy árkot, a többi automatikusan követi, tehát nyolc helyett csak egyszer kell ugranunk.
Magic user spells: amíg a Raistlin kezében levő mágusok botja töltettel rendelkezik, használható ez az opció, és választhatók a következő varázslatok:
charm – igézet, bűbáj
sleep – hipnotikus álom (akire irányítjuk elszenderül)
web – háló (az ellenfelet sűrű háló kötözi meg)
detect magic – felleli a „varázslatos” tárgyakat
detect invisible – láthatatlan dolgokat láthatóvá tesz
final strike – végső csapás (épületet dönt romba, de a mieinket megölheti)
burning hands – égető kezek (a manapság használatos lángszóró őse)
Clerical staff spells: A szerzetes pálca varázslatai:
cure light wounds – könnyű sérülések gyógyítása (4-10 életerő pontot gyógyít)
protection from evil – védettség a gonosztól, olyan lények ellen hatásos, akik puszta érintésükkel is sérülést okoznak
find traps – felleli az utakat nehezítő csapdákat
hold person – megállítja a felénk tartó támadót, az nem is tud közeledni addig amíg a varázslat hatása tart
spiritual hammer – szellemkalapács hatására a semmiből előkerült kalapács nagyot üt az ellenség fejére
prayer – ima, fohász Isten jobban védelmezi a társaságot a támadások ellen, és a harcosok jobb eséllyel tudnak csatába indulni
cure critical wounds – kritikus sebek gyógyítása, hatásos ha az életerő vonal pirosba kerül
raise dead – halott feltámasztása
deflect dragon breath – sárkányláng eltérítése
use – valamelyik kezünkben levő tárgy használata
take – tárgy felvétele, a tárgy közepe mellettünk legyen
give – a nálunk levő tárgy átadása valakinek
drop – valamelyik tárgyunk letétele
save game – a játékállás kimentése megformázott lemezre
restore game – az előző paranccsal kimentett állás visszatöltése
score – a tapasztalati pontokat és a megölt ellenfelek számát mutatja
A játék során az alábbi ellenfelekkel találkozhatunk:
baaz – szárnyas kardos fickó, ha megelőzzük a harcban hamar elhullik
troll – kemény fickó, nagyokat tud ütni. Ismertetőjele: buta zöld arc, bunkó a kézben, sebei bizonyos idő után begyógyulhatnak.
spectral – egy megölt harcos kísértete, sajnos továbbra is karddal a kezében
man – az előző élő változata
bozah – szárnyas varázsló zöld testtel. Veszélyes!
aghar – alacsony félmeztelen turbános szerzet, kis teste ellenére nagyokat üt
aghar large – az előző alak egy számmal nagyobb méretben
hatchling – kölyöksárkány a szülei jó tulajdonságaival
spider – pók harapása különösen veszélyes
wraith – a kísértetek legádázabb fajtája, harcolni ellene piros tollú nyílvesszővel vagy kétkezes karddal illik. Rossz szokása, hogy az energy drain-nal elszívja az életerő energiánkat.
A játékhoz nem lehet lépésről lépésre receptet adni, de van néhány jótanács:
– a két pálcában csak véges töltet van, érdemes takarékoskodni velük
– a papírtekercsek használatakor Raistlin egy varázslatot mond el, de azt csak egyszer használhatja
– néhány varázslat használata nem nagyon szükséges
– a dobófejszét célszerű minden eldobás után felvenni
– ha a játékot menteni akarjuk célszerű üres lemezt használni
– ha sokan támadnak egyszerre, próbáljunk a combat zónán kívül kerülni, és nyilazzuk le a támadókat. Az íjat csak akkor lehet használni, ha van az íjásznál nyílvesszőket tartalmazó tegez is. Ugyanez vonatkozik a parittyára is, ott a pouch (zsák) tartalmát kell használni.
– ha árkot kell ugrani Raistlin csodákra képes.
– a sérült embereket állítsuk a hátsó sorba, a halottakat rögtön támasszuk fel, mert ha otthagyjuk őket legközelebb csak a sírjukat találjuk meg.
– Raistlin és Goldmoon álljon az első sorban ha képességeiket használni akarjuk. Célszerű melléjük még sturm brightblade-et és tanist állítani.
– Goldmoon halála esetén a kék kristály pálcát Riverwind veheti fel, Raistinét senki, égési sebeket okoz.
– egyes hajító dobófegyvereket csak a tulajdonosuk használhat.
– a sárkányokkal fel kell venni a harcot
– ne felejtsük el megkeresni a kék kristály pálca titkát. Valószínű egy nagy kiterjedésű mérges dolog közelében fogjuk megtalálni.
Jó utat!
Az ismertető eredetije megtalálható a Game Shift lemezújságban.
ÚÚÚ! Elég régi game. 🙂 Te figyu! A Heroes-szal is szoktál régen játszani? (A Heroes of Might and Magic sorozat bármely tagjával?) Ha igen, akkor melyik a kedvenc részed? Nekem a 3 volt. Persze sokan utálták a négyet is, de az is jó volt.
Hát igen, nem mai játék. De hát mit van mit tenni, ez a Tökmák, és itt C64-es játékokról van szó, márpedig ma nem túl sok újdonság születik. (De szerencsére még mindig nem 0 !)
Az általad említett játékkal viszont nem játszottam sohasem, úgyhogy nem tudok róla véleményt mondani. Bocsi…