The Mars Saga
A The Mars Saga (Westwood Associates) című játék egy Bard’s Tale-szerű RPG, de annál sokkal jobb. A játék elején elolvashatjuk a pár képernyőnyi előtörténetet, aminek a lényege: el kell jutnod Proscenium-be, és fel kell derítened a halálesetek okát. Arra még nincs elég pénzed, hogy jegyet vegyél, de egy .22-es pisztolyt és egy könnyű páncélt vásárolhatsz magadnak. A felügyelőtől a közeli bárba mész, ahol a bányák bezárása miatt munkanélkülivé vált emberekből csapatot szervezhetsz magadnak.
Érdemes ezzel kezdeni a játékot; vegyünk fel egy társat. A „Look for recruits” menüponttal lehet új tagokat toborozni.
army (katona): Nem érdemes felvenni a csapatba, mert nincs semmi speciális képessége. Minden katona ért a mechanikához, a fegyver nélküli harchoz, és a maroklőfegyverekhez. A képességei általában jók.
marines (tengerészgyalogos): A legjobb választás első társnak. A legfőbb érdeme, hogy sok fegyverhez ért. Minden marine tud bánni az automata fegyverekkel, amik drágák, de a legjobbak is egyben. Ha kell, tud lőni maroklőfegyverekkel, és egyesek puskával is. Jók a képességei.
police (rendőr): Őt is érdemes csapattagnak választani, mert tud viselni harci páncélzatot, ami megnöveli a tulajdonságait is. (A baj csak az, hogy egy ilyen páncél majd’ 6000 kreditbe kerül.) Ért a fegyver nélküli harchoz, a maroklőfegyverekhez, és egyesek a puskákhoz. Általában jó képességei vannak.
mining (bányász): A fizikai képességei nagyon jók, de a bányászáson kívül csak a szerencsejátékokhoz ért, és a fegyver nélküli harchoz. Lőfegyverrel nem tud bánni. Mivel tud bányászni, leviheti a csapatot a bányába. Felfejlesztve jó karakter lehet.
merchant (kereskedő): Őt sem érdemes fölvenni. Ért az adminisztrációhoz és a nyelvekhez. Egyesek tudnak pengével harcolni.
medical (orvos): A játék elején még nem választható, de utána már nélkülözhetetlen csapattag. Minden orvosnak magas szintű a gyógyítás képessége. A legtöbb tud programozni is. Ha ez a két képesség megvan, és a tulajdonságai is jók, akkor érdemes fölvenni. Előfordulhat az is, hogy pl. nem tud programozni, de a gyógyítása nagyon magas. Ilyenkor érdemes bevenni a csapatba, mert akkor már csak a programozást kell neki jól megtanítani. Nem tud fegyverekkel bánni, de nem is érdemes megtanítani neki. Inkább adjunk neki valami pengét, és hagyjuk, hogy egyedül végezzen a gyengébb ellenfelekkel a fejődése miatt. A fizikai képességei általában rosszak.
scientist (tudós): Nem ajánlom, ott van helyette az orvos. Ért az elektronikához, a programozáshoz, meg a nyelvekhez. Nincsenek olyan magas szinten a képességei, mint az orvosnak. A fizikai tulajdonságai is alacsonyak, és fegyverrel sem tud bánni. Ő sem választható a játék elején.
underground (alvilági): A képességei általában jók, de használhatatlan, mint a katona. Csak egy-két esetben tud lőfegyverrel bánni. Mindig tud pengékkel, és bunkókkal harcolni, de ezzel nem megy sokra a játék előrehaladtával.
Szerencsére végtelen sok jelentkező közül válogathatunk. Mindenkitől megkérdezhetjük hogy eddig mit csinált, de megnézhetjük az adatlapját is. Ha fölvettünk valakit, mehetünk is ki a bárból, mert addig nem akar több ember csatlakozni, amíg nem fejlődtünk. A bár -amiben voltunk- Primus-ban van. Az automata térkép mutatja, hogy szinte sehol nem jártunk még. Az irányítás nagyon egyszerű; kurzorbillentyűk: fordulás és haladás, space: menü.
A menü:
continue adventuring: kilépés a menüből, vagyis a játék folytatása
inspect a character: egy karakter adatlapját tekinthetjük meg
use an item: egy tárgy használata (pl. injekció)
group: itt a főbb beállításokat végezhetjük el (pl. zene, hang, csapatunk harci-rendje)
view map: az automata térkép megtekintése
examine area: megvizsgálhatjuk a területet (kint a bánya-lézert így használható)
transfer items: tárgyak és pénz átadására szolgál
save a game: állásmentés 1-től 5-ig.
load a game: ugyan az, csak töltés
Primus-ban aránylag sok citizen (polgár) él, velük találkozhatunk legtöbbször. A polgárokon kívül kószálnak még beggar (koldusok), agent (ügynökök), és officer (tisztek). Ha találkozunk egyel, akkor eldönthetjük, hogy megtámadjuk-e. A játék elején még csak egy-két bunkójuk van, de ahogy fejlődünk, ők is fejlődnek, és már pengéket is forgatnak. Vannak olyanok is, akik maguktól megtámadnak. Pl.: mugger (rabló), rookie (regruta), thug (gengszter), hitman (bérgyilkos), hoodlum (gengszter). Nekik már vannak lőfegyvereik, de eleinte ők sem veszélyesek. Csak akkor van baj, amikor az „and friends” is ott van a nevük mellett, mert akkor egy csapatban jöhetnek akár tízen is. A többi városban is hasonló a helyzet, de azért vannak különbségek. Pl. Progeny-ben a polgárok közt megkülönbözteti a játék a child (gyerekeket), woman (nőket), és man (férfiakat). Sok drunkard (piás) is van, előfordulnak vigilante (őrök), derelict (csavargó), medic-ek, marine-ok, soldier-ök, és hunter (vadászok) is. Ez már egy keményebb hely, de a legdurvább a harmadik város, Parallax. Itt szinte mindenki belénk köt. ( burglar (betörők), filcher (tolvajok), rogue (csavargók), és nomad (nomádok). )
A harc körökre osztott. A karaktereinket felülnézetből láthatjuk olyan rendben, amit a group menüpontban beállítottunk. Tárgyakat használni (gyógyítani, lőni, dobni) a „use item”-mel tudunk. Gyógyítani, vagy dobni körönként 3-at lehet, ha nem mozgunk, csak egy helyben állunk. Lőni körönként négyet lehet így. A sebződésnél csak azt írja ki nekünk a játék, hogy milyen fegyverrel, kit, és mennyire sebeztek meg. A grazed karcolást jelent (ennyivel akkor úszhatjuk meg, ha battle armor van rajtunk, vagy ha a mesh armorunkat valmi barbár dárdával dobálja), az injured (zöld felirat) kisebb sebződést, az impaired (sárga felirat) nagyobb sebesülést, míg a killed (fekete) az elhalálozást jelenti. Mozogni a „move”-val lehet. A kiadott parancsokat az „orders”-ben szerkeszthetjük (törlés, új parancs, stb.) Ha nagy a túlerő, akkor a „flee”-vel jó esetben elmenekülhetünk. Miután legyőztünk valakit, kifoszthatjuk. A játék elején ezekből a felszerelésekből lehet pénzt csinálni. Nem érdemes a polárokat és a védtelen járókelőket legyilkolászni, mert azután meggyűlhet a bajunk a rendőrséggel.
A harchoz elengedhetetlenek a jó fegyverek. Mindíg érdemes ellenőrizni fejlesztés után, hogy tudunk-e jobb fegyvert vásárolni a boltban (munitions shop).
A legjobb fegyverek az auto (automata) fegyverek. (Ezek a legdrágábbak is.) A probléma csak az, hogy combat training center-ben nem lehet tanulni, war games room-ba kell menni hozzá. Sorrendben: model 10 (374), UZI (416), aslt rifle (833), auto carb (1250), pulse lzr (2083), part beam (2500). A part beam-mel egy lövésre le lehet teríteni akár egy durva bérgyilkost is mesh armorral.
A második leghatásosabb fegyver a rifle (puska). (Meg a második legdrágább is.) Ezek: target rifle (333), sport rifle (500), sniper rifle (583), carbine (833), magnum rifle (1250), lzr carabine (1666), blaster (2083). A blasterrel is hasonló hatást lehet elérni, mint a part beam-mel. Ezt már tanulhatjuk combat training center-ben.
Az alapfegyver (Tom Jetland is ezzel kezd) a pisztoly (handguns). Ezt is lehet tanulni combat training center-ben, csak nem biztos, hogy megéri. Annyira nem erős, mint a puska, de teljesen kifejlesztve erős. .22 pistol (74), 9mm pistol (100), .357 revolver (144), .45 caliber (207), .44 magnum (291), mazer (583), phaser (833).
Van két eléggé használhatatlan fegyver: a blade (penge), és a cudgel (bunkó). Lehet őket tanulni, de nem érdemes. Bárki megveheti egyből a legjobbat. Ez a pengéknél az energy blade (333), bunkóknál a pulse prod (124). Nagyot lehet velük vágni/ütni, de közel kell férkőzni az ellenfélhez, ami pl. három UZI-s bérgyilkosnál problémás lehet. Az orvosunknak jó venni egy energi blade-et.
War games room-ban tanulható a leghasználhatatlanabb fegyverek kezelése; a szóró fegyvereké (arcguns). Ezek mindegyike úgy működik, mint a lángszóró: rövid hatótávolság, veszélyes kezelhetőség. Egy ‘kis’ háromszög alakú területre hatnak, és ha van előttünk valaki, azt is megperzseli. Használatnál csak az irányt kell (lehet) megadni. Arc gun (83), freeze gun (250), synapser (583), chem gun (916), flame thrower (1333), stun gun (1750). Mire közel érnénk vele az ellenfélhez, rég megsütöttek a phaser-rel.
A war games room-ban tanulhatunk még egy nagyon hasznos dolgot: a rakétavetők (missile launcher) használatát. Ha a karakterünknek azt tanítjuk, tanulja mellette a hajítófegyvereket (throw weapons) is. Ennek nincs sok értelme, mert a rakétavetőkből sem fogy ki a skuló, úgyhogy nem szorulunk kézigránátokra. A rakétavetők: blow gun (16), bow (83) (íj), composite bow (124), crossbow (144), grenade launcher (166). Az egyetlen használható fegyver köztük a grenade launcher, de az tényleg jó is. A többi nagyon gyengécske. A gránátvető egy gránátot lő ki (ki hinné). Az előnye a kézigránáttal szemben, hogy nagyobb a hatótávolsága. A robbanása egy kör alakú területre ha, ami egyre nő, majd semmivé zsugorodik. A körönkénti négy lövéssel egy folyamatosan élő robbanás-kört lehet előidézni. Ha valaki belekerül a körbe, akkor körönként többször is nagyon megsebződik, és menekülőre fogja, így nem tud támadni. A legjobb recept, ha egy-két (négy) gránátot odalövünk, és amíg futkároznak, lelődözzük őket automata fegyverrel, vagy puskával. A hajítófegyverek (throw weapons): barb dart (3), throw knife (7), shuriken (11), molotov (16), grenade (41). Ezeket darabonként vehetjük meg. A molotov koktéltól kezdenek érdekessé válni számunkra. A molotov koktél robbanása nyomán tűz keletkezik, míg a kézigránát robban (és így persze jobban sebez). A kézigránát egy leheletnyivel nagyobbat robban mint a gránátvető gránátja, de nem érdemes azt használni helyette. Van még egy hajítófegyver; a dinamit. Dinamitot csak a bányából lehet szerezni, venni nem lehet. Ez sokkal nagyobbat robban a gránátoknál, de sajnos nincs belőle sok.
Miután megvettük a legjobb fegyvereket (mármint amiket tudtunk), érdemes ellátogatni a páncélárushoz (armory). A játék elején még csak egy flak jacket-e van Tom Jetland-nek, amit érdemes lecserélni. Alapesetben az első három páncélt vehetjük meg, de ha a war games room-ba kifejlesztettük a battle armor képességet (ha csak első szintre is), már az összes közül választhatunk.
Flak jackt (666), vac suit (833), reflect (2500), mesh armor (3333), hydro armor (4166), battle armor (5833). Ahhoz, hogy kimehessünk a felszínre, minium vac suit páncélzat kell. (Az az első légmentesen lezárt ‘ruha’.)
Ha a páncél, és a fegyverek is megvannak, lehet tapasztalati pontot gyűjteni, és feladatokat megoldani. Érdemes elmenni Primus-ban a fegyverkereskedőhöz feladatért, de csak ha már van bányászunk, mivel a bányában kell megkeresni a bánya-lézert, amivel a felszínen lyukat vághatunk oda, ahol a nomádoktól kapott kereső jelez. (Examine area menüpont.)
A „?” computer terináloknál érdemes lekérni az automap funkciót, és megnézni, hogy mi mit jelent a térképen.
? : computer terminal
b : bar, lounge, restaurant, etc.
! : munitions shop
h : hospital
d : personal development center
u : university
c : computer center
x : exit to surface
m : mine shaft
a : armory
t : combat training center
w : war games room
r : repair shop
s : speeder transport center
p : police station
g : gambling establishment
o : controller’s office
A legérdekesebb létesítmények:
A termináloknál („?”: computer terminal) meg kell adnunk, hogy melyik csapattag használja. Olyant érdemes választani, aki jól ért hozzá, különben kidob. Itt tudunk közleményeket olvasni, de jó programozói tudással titkos levelekhez is hozzáférhetünk. A legérdekesebb dolgokat a system opciónál találjuk. Ide tényleg nagy tudású emberke kell. Itt rendezhetjük el magunknak a belépőt a war games room-ba, vagy a bányába. Lehet még ingyen vonatjegyet is szerezni, meg más érdekes dolgokat.
A kórházban („H”: hospital) gyógyítást tanulhatunk, 50 kreditért karaktereket gyógyíttathatunk, és ami a legfontosabb: gyógyító eszközöket vehetünk. (Minél nagyobb a gyógyító képesség, annál jobbat.)
A játékterembe („g”: gambling establishment) érdemes mielőbb ellátogatni. Ha már összegyűjtöttünk kb. 2000 kreditet a hullák felszerelésének értékesítéséből, menjünk be. Két játék van: a laser slot, és a kozmic keno. A kenó időigényes, és alig hoz valamit a konyhára. A mi játékunk a laser slot. Első lépésnek rakjuk a bet (tétet) a maximura, ami 20 kredit, majd álljunk a play menüpontra. Ezek után állítsuk át az emulátor sebességét 1000(ezer)%-ra az options-ben, menjünk vissza a játékba, és rakjunk a SPACE billentyűre valamit. Öt perc múlva elég megnézni, amikor már jó sok kreditet nyertünk. Attól nem nagyon kell félni, hogy elfogy az a 2000, amivel indultunk. Ennyi pénzzel már lehet mit kezdeni.
A kijárat („x”: exit to surface) a felszínre visz. Kint nagyon kemény marslakók támadhatnak ránk. Nagy probléma, hogy a felszínről befelé jövet kódot kérdez.
Rengeteg időt el lehet tölteni a karakterek fejlesztésével és a feladatok megoldásával. Kellemetlen hogy nem jelzi ki a tapasztalati pontokat, de meg lehet szokni. A zene egyszerű, de szép, és szuperjó minőségű.
Amire figyelni kell:
A „player disc” a lemez B oldala.
Ha megkérdezi a gép kilépésnél vagy a játékteremben, hogy elmentse-e a lemezt, akkor YES-t kell nyomni, mert csak úgy menti el a térképet és a karakterek adatait.
helenke