Lemmings
Ha szereted a logikai játékokat, akkor biztosan hallottál már a Lemmingsről, ami az egyik legnépszerűbb és legkreatívabb videojáték volt a kilencvenes években.
A Lemmings egy olyan játék, amelyben a célunk az, hogy minél több kis zöld hajú lényt vezessünk biztonságosan a pálya végére. A lemmingek vakon mennek előre és semmi sem állíthatja meg őket: ha szakadékba érnek, leesnek; ha falba ütköznek, visszafordulnak; ha tüzet látnak, beleugranak. A mi feladatunk az, hogy különböző képességeket adjunk nekik (pl. mászás, ejtőernyőzés, ásás stb.), hogy átjussanak az akadályokon. Persze nincs végtelen számú képességünk és nem minden lemminget tudunk befolyásolni. Ráadásul minden pályán meg kell mentenünk a lemmingek egy bizonyos százalékát, adott időn belül.
A Lemmings eredetileg 1991‑ben jelent meg az Amiga számítógépre a Psygnosis gondozásában. 15 millió példánynál is többet adtak el belőle világszerte és több mint 30 platformra portolták át.
A Lemmings C64‑es verzióját 1994‑ben adták ki. Ez azt jelenti, hogy ez volt az egyik utolsó nagy cím a platformra és egy igazi technikai bravúr volt, hiszen a gép korlátai ellenére sikerült átültetni a játék lényegét és hangulatát. A játékban szinte minden megvan, ami az eredeti Amiga verzióban: az intro, a menü, a 100 pálya, a többféle zene, a jelszavas mentés, az egér támogatás és a befejezés. A fejlesztők nem spóroltak az apró részleteken sem: például a lemmingek arckifejezése és testtartása is változik attól függően, hogy milyen képességet adunk nekik.
A Lemmingsben nem lehet közvetlenül irányítani a lényeket. Ehelyett fel kell emelni néhányukat a lemming-lét magasabb szintjére azáltal, hogy hasznos képességekkel és tehetségekkel ruházzuk fel őket. Csak így sikerülhet őket sértetlenül a kijárathoz juttatni. Ahhoz, hogy a különböző képességeket ki lehessen osztani, előbb ki kell választani a megfelelő ikont a sorból, majd hozzárendelni a kiválasztott lemminghez.
A képességek:
Mászó: Képes felmászni a falakon. A megfelelő lemming ragadós cipőt és kesztyűt kap, így még függőleges falakon is képes felmászni.
Lebegő: Az esernyővel felszerelt lemming bármilyen magasságból biztonságosan le tud lebegni. Ha egy lemming egyszer megkapta az esernyőt, akkor minden alkalommal használni fogja.
Bombázó: Aktiválja a kiválasztott lemming önmegsemmisítő mechanizmusát. A szerencsétlen lemming feje fölött egy 5 másodperces visszaszámláló jelenik meg, végül a lemming felrobban. (Ez egy lehetőség a blokkoló eltávolítására.)
Blokkoló: Ez a lemming kinyújtott karral álldogál és elállja az utat a társai elől. A blokkolók nagyon türelmesek. Ha hagyjuk őket, akkor ezt a funkciót az idő lejártáig betöltik.
Építő: Az ilyen lemming olyan lépcsőt épít, amely abban az irányban emelkedik, amerre a lemming ment, amikor építővé változott. Minden építőnek 12 téglája van. Amikor ezek elfogytak, akkor a lemming ismét sétálóvá változik. Az építő azonnal abbahagyja az építkezést, ha az összes tégla elfogyott, ha akadályba ütközik vagy ha a fejével nekimegy valaminek. (Lefelé nem lehet lépcsőt építeni!)
Alagúrfúró: Az ilyen lemming – ha van előtte megfelelő terület – előrefelé ás. Ha átássa magát egy falon, akkor újra sétálóvá válik. (Ha olyan anyaggal találkozik, amelyen nem tud átásni, abbahagyja az ásást és megfordul.)
Bányász: Ez a lemming azonnal elkezd átlósan lefelé ásni az eredeti mozgási irányába. Ezt addig csinálja, amíg az alagút el nem készül és ki nem esik belőle. A bányász nem tud acélon keresztül ásni.
Ásó: A kiválasztott lemming azonnal elkezd függőlegesen lefelé ásni. Amikor átjutott, kiesik az ásott gödörből. Ez a lemming sem tud acélon keresztül ásni.
A játék 100 pályából áll, amelyek egyre nehezebbek és összetettebbek lesznek. A pályák négy kategóriába sorolhatók: Fun (Könnyű), Tricky (Trükkös), Taxing (Fárasztó) és Mayhem (Pusztító).
Persze nem minden tökéletes, így a C64‑es Lemmingsnek megvannak a maga hibái és nehézségei. A legnagyobb probléma az, hogy a pályák nagyon kicsik és zsúfoltak. Az Amiga verzió több képernyőnyi területet tudott egyszerre megjeleníteni, mint a Commodore 64 verzió. Emiatt sokszor nagyon pontosan kell kattintani a lemmingekre és az akadályokra, ami nem mindig könnyű. Különösen igaz ez a legnehezebb kategóriára, ahol kevés időnk és képességünk van, s sok lemminget kell megmentenünk. Néha egyetlen pixel is döntő lehet. Ha túl korán vagy túl későn kezdünk építeni vagy ásni, akkor elbukhatjuk a pályát. Néha pedig annyira sok lemming van egy helyen, hogy nem tudjuk kiválasztani azt, amelyikre szükségünk van. Ilyenkor nagyon hasznos a szünet gomb, amivel megállíthatjuk az időt és átgondolhatjuk a lépéseinket.
A grafika és a hang is elmarad az eredetihez képest. Az Amiga változatban a játékmenet sokkal simább és gyorsabb volt, mint a C64 változatban. Utóbbiban a lemmingek feje kissé nagyra vagy torzra sikeredett, és nincsenek lemminghangok sem („Let’s Go!”, „Oh, no!”, „Yipee!”). A Jeroen Tel készítette zenék viszont jól sikerültek, s nagyon jól illeszkednek a játék stílusához.
A C64-es Lemmings egy olyan játék, amelyet minden retro rajongónak látnia kell egyszer az életében. Nem csak azért, mert egy remek logikai játék, hanem azért is, mert jó példa arra, hogy mit lehet kihozni egy nyolcbites gépből. Bár nem tökéletes, de nagyon szórakoztató. Ha szereted a kihívásokat és a C64‑et is meghódító kis zöld hősöket, akkor ne hagyd ki!
Egy kis segítség a végére. Íme az egyes szintekhez tartozó pályakódok:
|
|
|
|
vili
Az ismertető nagyrészt a C64 Wiki-n található információk alapján és a Bing AI segítségével készült.