Skyfox
Raymond E. Tobey készítette, az Electronic Arts adta ki 1984/85-ben. Az első 3D-s repülőszimulátor, amivel valaha találkoztam. Kellemes órákat szerzett nekem annak idején és most is. A játék futtatásához a CCS64-et ajánlom, mert a PC64 és a Win64 iszonyat lassan tölti be és az emuláció is rosszabb. A többi emulátorral nem próbálkoztam.
Az intro közben a joyt megnyomva választási lehetőség elé állít bennünket a progi. A botkormány jobbra-balra mozgatásával a küldetés típusát (tank-lövős, repcsi-lövős, invázió, stb.), előre-hátra mozgatásával pedig a nehézséget állíthatjuk. További joy-nyomással eljuthatunk a radarképernyőre. Itt kielemezgethetjük, hogy hol vannak az ellenséges tankok, repcsik, bázisok, anyahajók, stb…
Ismételt joy-kattintással a felszállópályára kerülünk. Ha vegyes (tank- és repülőirtó) missziónk van, kiválaszthatjuk, hogy fentebb a repcsiket vagy pár 10-100 méterrel a föld felett a tankokat kezdjük lőni.
A játékban használható spec. billentyűk:
F1, F2 : radarnézet váltása
F3, F4 : rakétával lőhetünk lézer helyett
F5, F6 : másfajta rakéta
F7, F8 : autopilóta, keresgélés nélkül jutsz az ellenség közelébe
Space : gyorsítás
Amint kicsit feljebb említettem, a játék 2 fő helyszínre oszlik:
1. földközeli térség : 1-1000 m
2. magasabb légrétegek : 10000-99999 m
Ha felrepülünk 1000 m magasságra, az irányítást egy időre elvesztjük, gépünk emelkedni kezd, csak felhőket látunk. 35000 m-nél ismét visszakapjuk az irányítást, immár a magasan lévő más gépeket lőhetjük. Ha fentről leereszkedünk 10000 m-re, ennek ellenkezője történik. Ezzel csínján bánjatok, mert a szintváltás jelentős mennyiségű üzemanyagot emészt fel, így könnyen lehet, hogy az ellenség támadása helyett üres üzemanyagtartályunk okozza vesztünket. Fönt valamelyest gyorsabb a gép alapsebessége, de a Space lenyomásával elérhető végsebesség nem növekedik.
Ha a tankokat, repcsiket kiirtottuk, de a bázisok, anyahajók megmaradtak, kezdhetjük elölről a pályát, de a pontunk megmarad. Csak azoknak ajánlom, akik High Score-t szeretnének.
A játék „Cockpit” (műszerfal) nézetű. Itt láthatunk egy billentyűzetet (?), egyik oldalt az energia-, másik oldalt az üzemanyag kijelzőt. Találunk még magasságmérőt és egy radart is. Ez utóbbit érdemes figyelni, így előre az ellenség irányába fordulhatunk, és nem azt kell lesnünk, hogy most merről lőttek ránk.
Összegezve: a vektorgrafika ellenére szerintem kiváló játék, hosszú órákra szóló szórakozási lehetőség. (Főleg, ha néhány haverral együtt játsszuk!)
A játék hangulata egyedülálló, hasonló élményt nekem PC-n leghamarabb a Fury3 nyújtott. A 2 játék közötti több, mint 10 éves korkülönbség pedig magáért beszél.
Joci