Grand Prix Circuit
Aki igazán ismer, az tudja rólam, hogy nem nagyon rajongok a kaland, stratégiai és egyéb jegyzetelést, túl sok gondolkodást igénylő játékokért. Sokkal inkább szeretem a gyors, látványos programokat. Különös tekintettel a sport játékokra. Mivel nagy kedvencem a Forma-1, így gondoltam ma beszélek nektek egy kicsit az ACCOLADE egyik nagyszerű játékáról, a Grand prix circuit-ről.
A játék a Test Drive engine-jét használja, így aki azzal játszott már, az tudja, hogy mire számítson ez esetben is.
A játékban, mint a nevéből rá lehet jönni, nem egy személy-, hanem egy Forma 1-es versenyautót kell irányítanunk. Mehetünk egy versenyt, teljes szezont, avagy kedvünkre gyakorolhatunk, és érhetünk el jobbnál-jobb időket.
Ha sikeresen betöltődött a játék, akkor a kiadó logojának, és a játék címképernyőjének megcsodálása után máris a főmenüben találjuk magunkat. Itt tudjuk beállítani az alapvető dolgokat.
A felső 3 ikon jelentése gondolom mindenki számára világos.
1, Gyakorlás – Száguldozás a pályán, ellenfelünk az idő.
2, Verseny – Egy versenyen veszünk részt.
3, Bajnokság – Egy egész évadot játszunk végig.
Alatta 5 fokozatban tudjuk beállítani a játék nehézségét. Kezdőknek mindenképp az első fokozatot javaslom, mivel azzal lehet a legegyszerűbben versenyezni. Ilyenkor nincs más feladat, mint nyomni a gázt, és kormányozni. A másodiknál már ki tud pördülni az autónk, ám még mindig elég egyszerű vezetni. A harmadiktól felfelé kezdődnek a szívatós szintek. Itt egyre realisztikusabb lesz a versenyautónk viselkedése, és az automata sebességváltónak is búcsút inthetünk.
A képernyőn legalul tudjuk beállítani, hogy milyen néven is emlékezzenek meg rólunk a sportújságok és az almanach-ok, vagyis a nevünket írhatjuk be, illetve eldönthetjük, hogy hány körös legyen a verseny. (Túl nagy számot nem érdemes beírni.) Ha itt mindent beállítottunk, akkor valamelyik versenyformát kiválasztva tovább léphetünk. Ha gyakorlást, vagy egyszerű versenyt választottunk, akkor most eldönthetjük, hogy melyik legyen az a versenypálya, ahol meg kívánunk mérkőzni az ellenfelekkel, avagy az idővel. 8 pálya közül választhatunk, amik közt vannak olyanok, amik ma már vagy nem léteznek, vagy másképp néznek ki. De hát nem mondta senki, hogy a GPC az idei szezont dolgozza fel! 🙂 Ha eldöntöttük, hogy melyik legyen az aréna, akkor a joystick-kal menjünk rá, és TŰZ!
A következő képernyő a versenyautó kiválasztása lesz. Ezt minden versenyformánál megkapjuk. A játékban 3 kocsi közül választhatunk, úgy mint: FERRARI, WILLIAMS, McLAREN. A joy fel- vagy lehúzásával tudunk választani közülük. A képernyőn láthatjuk egyébként az autónk paramétereit, és több nézőpontból a kocsit is. Érdemes átnézni ezeket az adatokat, mert nem biztos, hogy a végsebesség az, ami a leginkább fontos.
Ha kiválasztottuk a nekünk szimpatikus gépjárművet, akkor az szépen kigurul a képernyőről, és egy kis(?) töltögetés után máris a versenypályán, autónk volánjánál találjuk magunkat. Itt a következő dolgok vannak a képernyőn:
– A bal felső sarokban láthatjuk a pálya alaprajzát. Ezen folyamatosan végigkövethetjük, hogy pillanatnyilag hol vagyunk éppen. Persze célszerűbb inkább az utat figyelni! 🙂
– A jobb felső sarokban kapott helyet az un. Információs panel. Ezen láthatjuk, hogy épp hányadik körünket rójuk, milyen pozícióban autózunk (gyk: nem úgy értve, hogy állva, ülve, fekve, stb., hanem helyezésileg), alatta két idő. A felső az összesített időeredményünk, míg az alsó az aktuális kör ideje.
– A műszerfalon felül van a digitális kilométeróra, mellette pedig a rongálódásjelző. Ez egy vízszintes csíkot jelent, amely ha végig ér, akkor a kocsink annyira megrongálódott, hogy nem képes tovább menni, és így kiestünk a versenyből!
– Alattuk a fordulatszámjelző, míg jobb oldalt időnként a sebességváltó látható.
– A két oldalt található tükrök inkább érdekesek (programozói szempontból) mintsem hasznosak.
A pályákon a kanyarokat 3 tábla jelzi előre nekünk. Ezeken a 150, 100, 50 feliratok láthatók, szépen csökkenő sorrendben. A táblák mindig a kanyar ívével ellentétesen vannak kitéve, tehát ha jobb kanyar következik, akkor a baloldalon figyelgetnek. Ha 3 vagy magasabb fokozaton játszunk, akkor nincs automata sebességváltónk, s így arra is figyelnünk kell, mikor hányadikban van a kocsi. Ilyenkor figyeljük a fordulatszámmérőt, és ha már nagyon fent van, akkor váltsunk. Ezt persze az autó hangjából is észre fogjuk venni, ugyanis nagy fordulatszámon úgymond „bőg, mint az állat”. Visszaváltásnál ugyanez a helyzet. Ha leesik a fordulatszám, akkor kisebb fokozatba kell kapcsolni. Mondjuk itt nem, olyan vészesek a következmények, mint ha túl nagy a fordulatszám, mert abban az esetben bizony pár másodperc után a motor egyszerűen felrobban, és a kocsinak annyi. Váltani a joy fel-, vagy lehúzása mellett megnyomott tűzgombbal lehet. Kanyarodni meg a jobbra és balra húzással, de gondolom erre mindenki rájött magától is. Azt, hogy épp merre tekertük a kormányt, a rajta látható kis piros bunkó jelzi nekünk. Ha nem gyakorlunk, hanem valamilyen versenyen veszünk részt, akkor előtte egy pár körös időmérő edzésen is részt kell vennünk, és az itt elért időeredményünk alapján kapjuk meg, hogy melyik pozícióból is rajtolhatunk a versenyen.
Ha teljes szezont játszunk, akkor minden verseny előtt megjelenik egy táblázat, amely a pontverseny állását mutatja, illetve ugyanitt láthatjuk, hogy mely versenyek vannak meg és melyek várnak még ránk. Ugyanitt menthetünk és tölthetünk játékállást. Azon senki ne lepődjön meg, hogy a pontozás nem úgy megy, mint manapság, ugyanis mint mondtam a játék nem a mostani szezonról szól, hanem valamely nyolcvanas évek végiről, és akkor még így pontozták a versenyzőket.
A játék egyik nagyon jó szolgáltatása, hogy a versenyen, illetve gyakorlás közben elért legjobb időket elmenti, így tényleg lehet versenyezni a haverunk ellen is.
Hát így első nekifutásra ennyit tudnék elmondani erről a nagyon szuper játékról, amely bizony már 20 éves, de még mindig nagyon élvezetes. Azt még azért megjegyezném, hogy a PC verzió semmivel sem különb a 64-esnél (talán csak a töltögetés hiánya pozitívum), és ez bizony a mi kis gépünket dicséri!