Tetris & Kikugi

Mivel az 576Kbyte is együtt adta ki a két játékot, és az etalonnak számító C64 H.Q. is egy helyütt tárgyalja őket, így én is együtt írok róluk. (Azóta a H.Q. ugyan már külön említi a két játékot, de én ennek ellenére maradok az együttes ismertetésnél. – vili)

tet0Elsőként a Tetrist veszem górcső alá, mivel az eredeti C64-es kiadásban is ez volt a „fő program”, és a Kikugi csupán ajándékként szerepelt a floppy-n. A játék különlegessége, amit az újság is hangsúlyozott az az, hogy ez egy amolyan „pure tetris”. Vagyis az igazi tetris. Ez igaz is, mivel az addig megjelent teris játékok mind hordoztak magukban valami különlegességet, valamiben másak voltak, mint a többi. Ezek a plusz dolgok aztán vagy előnyére váltak a játéknak, vagy rontották azt. Ebben a játékban nincs semmi felesleges. Egyszerű, sallangmentes, és szinte tökéletes.

Egyetlen hibájának csupán két dolgot tudok említeni. Az egyik az, hogy nem menti el a rekordokat, a másik pedig, hogy az elemek forgatása az óramutatóval megegyező irányba történik, vagyis pontosan ellenkezőleg, mint más tetrisekben. Ezen a második problémán azért egy idő után felül lehet emelkedni, a fordított rotáció megszokható.

Emitt látható a játékból egy kép. Ezen jól látszik, hogy minden a helyén van, és nincs semmi felesleges hülyeség a képernyőn, ami megzavarhatna a minél nagyobb pontszám elérésében. A game még az olyan fanyalgók ízlésének is megfelel, mint Dohi, aki a tetriseknél általában azt szokta kifogásolni, hogy a joy lefelé való húzásakor leejtik az elemet. Nos a játék írói ebben is a jobbik megoldást választották, mivel ha magunk felé húzzuk a kart, akkor az aktuális építőelem csupán gyorsabban kezd el lefelé mozogni, és irányítható marad. (Nem véletlenül kapta meg a Great Game titulust a H.Q.-n!)

tet3Na ha már a joyrángatásnál tartunk, akkor hadd szóljak pár szót az irányításról. A játék egyszerűségéhez hűen ez sem bonyolult. Oldalra való rángatáskor értelemszerűen arra az elem abba az irányba mozdul. Felfelé húzva nem történik semmi, és a lefelé való elmozdulásról pedig már volt szó. Tűzgombra történik az elem elforgatása, 90 fokkal a már említett irányba. A jobb felső sarokba a soron következő elem látható, alatta pedig a pontszámunk. A baloldalon, az 576 logó alatt láthatunk egy kimutatást arról, hogy színenként mennyi elemet raktunk le eddig. A színeknek annyi jelentősége van csupán, hogy az első (vagyis a fehér) színű elem lerakásáért 1 pont jár, a többiért pedig annyi, ahányadikak a sorban. Értelemszerűen a sárga elemeknek kell a legjobban örülnünk, mivel azokért 7 ponttal nő a pontszámunk. Legalul pedig azt láthatjuk, hogy hány teljes sort sikerült kiraknunk. Ezt a számlálót ötszámjegyűre tervezték a készítők, ám abban senki ne reménykedjen, hogy ilyen sikert érhet el… 🙂


Most pedig nézzük, hogy mi is volt az az ajándék, amit a Teris mellé adtak 576-ék.

A Kikugi is egy logikai játék, mint a Tetris, ám ezt egy táblán kell játszani. Bizonyára ez is valamilyen ősi kínai játék számítógépes megvalósítása, ám erről nincs semmiféle információm.

A cél, hogy a képen látható tábláról minél rövidebb idő alatt, minél több követ eltüntessünk. Az eltüntetés úgy működik, hogy egy kővel átlépjük valamelyik szomszédját a lehetséges 8 közül, és ha úgy át tudjuk lépni, hogy üres mezőre érkezünk, akkor az átlépett kő eltűnik.

kik3A táblán 33 mező van, és ebből egyet a játék indításakor a gép szabaddá tesz. Erre a szabad mezőre kell először lépnünk. (Ugyanis máshová nem tudunk..:) A képernyő jobb alsó sarkában folyamatosan nyomon követhetjük, hogy még mennyi kő van fent. Mondjuk 5-6 kavicsnál ez már szemmel is látható, de akkor is kedves a készítőktől a számláló elhelyezése. A túlsó oldalon az eltelt időt láthatjuk. Ha elérjük a 6 percet, a játék véget ér.

Véget ér a játék abban az esetben is, ha már több szabályos lépésre nincs lehetőségünk. Optimális esetben ez akkor következik be, ha már csak 1 kő marad fent a táblán, ám eleinte nem ez lesz a jellemző befejezés… 🙂

Lépni úgy tudunk, hogy a kis fehér nyíllal kijelöljük az elmozdítandó követ (TŰZ), majd a lépés irányába húzzuk a joy-t. Mindkét játékra igaz, hogy ha jó eredményt sikerül elérnünk, akkor feliratkozhatunk a legjobbak listájára. (Sajnos csak a kikapcsolásig marad meg.) A név bevitele nem a billentyűzeten keresztül történik, hanem a joy segítségével. Fel és le mozgatva tudjuk kiválasztani a megfelelő betűt, míg oldalra húzva tudunk pozíciót váltani. Tűzgombbal véglegesíthetjük a névbevitelt.

Összegzésként csak annyit mondanék, hogy mindkét játékkal nagyon élvezetes játszani, sőt a Tetris véleményem szerint a legjobb, ami eddig kijött ebben a stílusban. És valahol érthető a kiadó stratégiája is, hiszen külön-külön egyikért sem adott volna ki pénzt túl sok ember, ám együtt már nagyobb eséllyel lehetett kereskedelmi forgalomba hozni őket.

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

három + 4 =