Hunt the Bismarck

A játék stratégiai, a II. világháború egyik izgalmas eseményét játssza el, eléggé szerény eszközökkel: a brit Royal Navy hajszáját a Bismarck nevű német csatahajó (és kísérője, a Prinz Eugen cirkáló) után 1941 májusában.

A fent nevezett hajókat, a német haditengerészet azzal a paranccsal küldte ki, hogy süllyesszenek el minél több kereskedelmi hajókonvojt az USA és Nagy-Britannia között.

A két német hajó május 18-án nagy titokban kiúszott a gotenhafeni kikötőből, felsettenkedett Norvégia partjai menten, majd eltűnt az északi Atlanti-óceán ködös vizein. Egy svéd hadihajó észlelte ugyan a hajókat, de nem tudták, merre fognak menni és pontosan mi célból. Ettől igen idegesek lettek az Admiralitás vezetői, és az egész brit atlanti flotta elkezdte a Bismarckot hajszolni… Itt kezdődik a játék, 1941. május 21-en.

(Megjegyzés: a valóságban egyheti üldözés után végül a Bismarckot az angolok szitává lőtték és elsüllyesztették; a Prinz Eugen megúszta, bár nem tudta a megcélzott kereskedelmi hajókat elérni. Javasolt irodalom: Walter Lord: A Bismarck elsüllyesztése c. remek könyve.)

hub01A játék képernyőjén az északi Atlanti-óceán egy részlete látható (a 2-es portba dugott joystickkal tologatható, hogy melyik részlet). Az egyes betűk az angol hadiflotta egységeit jelölik, a négy furcsa szimbólum lenn délen a négy szallítóhajó-konvojt (ezeket kell megvédeni). A tenger színe (kék v. szürke) jelzi, hogy nappal vagy éjszaka van-e éppen. Ennek az a jelentősége, hogy milyen messziről latjak egymást a hajók. A német hajók természetesen nem láthatók; ha találkozunk velük, akkor egy ideig piros B, ill. P betű jelöli őket.

Az irányító billentyűk az alábbiak:

Q – kilépés (RUN-ra újraindul a játék)
W – játékállás elmentése kazettára
O – parancs kiadása egy hajónak: a továbbiakban érvényes sebességet (SPEED) és irányt (HEADING) adhatjuk meg
S – egy megadott hajó aktuális állapota
F – az összes hajó aktuális állapota (innen lehet megtudni, hogy melyik angol hajót milyen betű jelöli); Space-re a maradékot is kiírja
L – játékállás betöltése kazettáról
B – tengeri csata folytatása, ha van a közvetlen közelben német hajó
N – navigációs koordináták kiíratása a képernyő szélére
C – dátum és idő kiíratása a bal felső sarokba
M – idő előrehaladása (megadott számú órával, addig nem lehet irányítani)

Irányítani csak az angol hadihajókat lehet; a kereskedelmi konvojok közül kettő ingajáratban közlekedik át az óceánon, a másik kettő valahova egy Angliától északra levő helyre akar befutni.

Ha valami csoda folytán egy angol hadihajó összefutna a két német hajó valamelyikével (xxxx SIGHTS BISMARCK/PRINZ EUGEN AT xx.x, yy.y), átkerülünk tengeri csata üzemmódba. Ekkor egy másik képernyőn egy négyszög látható, benne az érdekelt hajókkal. Az irányítás itt más lesz: 10 perces időközönként kell megadni a hajó(i)nk sebességet (SPEED), irányát (HEADING), az egyes ágyuk lövésének irányát (BEARING) és lőtávolságát (RANGE), ill. ha van torpedónk, akkor azt, hogy akarunk-e torpedót kilőni (Y-t kell válaszolni, ha igen; ekkor meg kell adni a torpedó irányát is (BEARING ismét)). Az ágyútűz becsapódásai, ill. a torpedók megjelennek a képernyőn; ennek alapján lehet a későbbiekben helyesbíteni. A tengeri csata alatt a hajónk nem tud nagyon hirtelen irányt változtatni (egyszerre max. 45 fokot).

hub04Megjegyzendő, hogy a program az összes hajót előbb mozgatja, és csak utána hajtja végre az előírt lövöldözést; valamint az is, hogy a német hajótüzérek sokkal jobban tudnak lőni, mint az angolok (ez egyébként a valóságban is így volt).

A csata következményeként a hajók előbb-utóbb amortizálódnak: egyre lassabban tudnak menni és egyre kevesebb rajtuk a működőképes ágyú. Előfordulhat összeütközés is (xxxx RAMMED yyyy); ez mindkét hajót erősen károsítja, így lehetőleg kerüljük el.

A tengeri csata egy idő után abbamarad akkor is, ha egyik hajó sem süllyedt el; akkor visszakerülünk a térkép képernyőre, de a B billentyűvel igény szerint folytatható az ütközet. A csata üzemmód jön elő akkor is, ha egy kereskedelmi konvoj akadt össze a németekkel, de ekkor esélyeink minimálisak: ágyúnk nincs, torpedónk sincs, és jóval lassabbak vagyunk, mint a német hadihajók – a kezdetben 40 hajóból álló konvoj gyors ütemben fogyásnak indul.

Az Ark Royal és Victorious nevű hajók repülőgép-anyahajók. Ezeknél a parancsadáskor megkérdezi, hogy a repülőgépeket is felfegyverezzük-e (ARM?), ill. ha már fel vannak fegyverezve, akkor rá fog kérdezni, hogy indítsuk-e a repülőgépeket (LAUNCH?), és melyik hajó ellen (TARGET?). Az indítás persze csak akkor értelmes, ha legalább az egyik német hajó helye ismert; különben a TARGET NOT LOCATED üzenetet kapjuk.

Ha a kiválasztott német hajó túl messze van, akkor a program ismét megkérdezi, hogy biztosan indítani akarunk-e (TARGET xxx MILES DISTANT. MAX. RANGE OF SWORDFISH 510 MILES. LAUNCH?) A Swordfish a torpedóvető repülőgép, neki 510 mérföld a hatósugara, és mivel nem japán, hanem angol, tehát nem kamikaze üzemmódban működik; ezért 250 mérföldnél messzebbre nem ildomos odaküldeni, mert lepotyog és elvész. Kockáztatni (és a pilótákat halálba küldeni) persze lehet, de nem mindig érdemes…

Az indítás után a pici fekete repülőgépek az idő előrehaladásakor szépen elindulnak a célpont felé, majd visszatérnek az anyahajóra. Közben próbálkoznak a német hajó megtorpedózásával, ami néha sikerülni is szokott. A repülőgép-anyahajók parancs nélkül felderítő gépeket is reptetnek, emiatt ők kicsit messzebbről észreveszik az ellenséget.

hub05Ha egy hajónk partra fut, akkor elsüllyed. (Nagyon vigyázzunk, ha az M billentyűvel hosszabb időt adunk meg, és egy gyors hajónk éppen partnak tart!) Kivétel, ha a parton éppen egy angol haditengerészeti bázis van (+ jel): akkor oda befut, lehorgonyoz, és sérüléseit kijavítja, lőszerkészletét és üzemanyag-tartályait feltölti (de az anyahajók NEM pótolják az elveszett repülőgépeiket 🙁 Ha egy hajónk a támaszponton van, és el akarjuk indítani, az első parancsadáskor célszerű révkalauzt kérni (azaz a program által javasolt útirányt elfogadni), különben a hajó mar a kikötőben elsüllyedhet!

A vastag karikával jelölt helyek a német flottabázisok; a Bismarck és a Prinz Eugen ide akarnak bemenekülni a jól végzett munka után.

A játéknak akkor van vége, ha elsüllyesztjük a Bismarckot és a Prinz Eugen-t is, vagy ha a megmaradt német hajó(k) befut(nak) egy német flottabázisra (általában Brestbe, Franciaországban). Ekkor a program kiírja az aktuális helyzetet (hány hajó maradt meg, hány süllyedt el), s ennek alapján értékel. Emiatt nem célszerű sokáig irányítás nélkül hagyni egyetlen angol hajót sem, mert akkor is a németek nyer(het)nek, ha a kereskedelmi konvojok épségben maradtak ugyan, de az angol hadiflotta nagy része elpusztult…

ifj. Petri András

Kategória: Tökmák | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

2 × egy =