Creatures

Azt hiszem, nincs ma kis hazánkban olyan C64-es felhasználó, aki ne ismerné az egyik legszebben kivitelezett mászkálós játékot, a Creatures-t. Igen, az a kis pirosas izé, a pislákoló szemeivel!! Gondolom sokan már 128-adszor (vagy épp 42-edszer, Pista rulez!!! :-)) végig vitték a game-t, és sokaknak nagyon unalmas lehet ez a cikk, de ugye van egy mondás, miszerint: egy csecsemőnek minden vicc új. S lehet, hogy vannak még olyan emberkék, akik nem tudták végig vinni a játékot. Nekik nyújtanék most egy kis segítséget, de előbb egy kis ízelítő:

creatures0A játék egy igen ötletes s némiképp humoros képsorozattal (animációval?) nyit. Két kis szörny becammog a képernyőre, s megállnak a kép bal, illetve jobb oldalán. Eközben egy olyan hangeffektet hallhatunk, ami leginkább egy fentről lezuhanó tárgyra emlékeztet. A két kis teremtmény először csak értetlenül pislákol, majd balra aztán jobbra s legvégül felfelé pillantanak, de már késő, mert fentről egy Creatures logo zuhan épp a két piros szörnyecskére. Ezután egy zene is felcsendül, s elolvashatjuk a játék szerzőit, illetve az intro (merthogy ez az akaródzik lenni, aki még nem jött volna rá :-)) második képernyőjén a top listát olvasgathatja buzgón az érdeklődő. Hosszas töltögetés után (Na persze nem ide64-gyel! Ugyebár Poison!!!) megjelenik egy sziget képe, ahol az események zajlanak. A cél pedig röviden az, hogy kiszabadítsuk a hozzánk hasonló barátainkat, egy gonosz szörnyektől hemzsegő várkastélyból. Joggal kérdezhetitek, hogy mit is kell irányítanunk a játékban. Nos erre még ez idáig nem sikerült rájönnöm?!? 🙂 Most pedig lássuk a kijátszást:

Külön nem térnék ki a mozgó pálya részekre, mert tök felesleges. A pályák jobbra scrollozódnak. Tehát egyértelműen jobbra kell haladni, eközben pedig fel kell venni az összes kis álló űr valamit, amiből 3 féle lehetséges, ugyanis a későbbiek során ez lesz a pénz amiből gazdálkodhatunk, azaz ez a kreditünk.

Vásárlás:

1. Pálya vége: vegyünk felfelé mutató nyilat
2. Pálya vége: vegyünk egyenes nyilat
3. Pálya vége: ez egy állópálya ezekkel részletesebben később foglalkozok
4. Pálya vége: vegyünk sorozatlövőt

Többre nem is lesz szükség, de természetesen többfélét is lehet venni…

creatures11. Állópálya: Lőjük meg egy lövedékkel a golyó alakú kreatúrát. Ez felénk gurul. Hirtelen ugorjuk át, és folyamatos tűzzel (joy gomb auto mód) gyújtsuk meg az ágyú kanócát. Ismét lőjük meg a bogyót és ugorjunk fel a kukachoz. Spékeljük meg, mint az állat tűzzel! De vigyázzunk, a seggéből kirajzó kis kukacokra. Ha megvan, akkor lőjük a követ a szakadék széléig, de vigyázni kell, hogy az ágyúgolyó el ne találjon visszafelé! Ezzel meg is volnánk…

2. Állópálya: Várjunk türelmesen, amíg a kikötözött barátunk a futószalag egyik végére ér. Ha már majdnem leesik az egyik oldalon, akkor a szerkezet mellett lévő kart fordítsuk el. Így a szerkezet ellenkező irányba kezd el mozogni. Ez idő alatt a cseppkőről lecsöpögő víz összegyűlik az edényben. Sorozzuk meg a tartályt, ez rádől az alvó mukira és felébred tőle, húzassuk fel magunkat a varangyhoz. Lőjük amíg bírjuk (és amíg meg nem döglik!). Őt csak folyamatos tűzágyúval lehet megfingatni. Utána sorozzuk meg a homokos edényt és… ezzel vége eme pályának is…

creatures23. Állópálya: Először is az alsó párkány bal szélén egy szörnyet látunk. Ha meglőjük, akkor elkezd kis lényeket engedni magából. Ezek 3-szor támadnak ránk és 3 jön egymás után. Ki kell lőni őket az egyenes lövedék segítségével, utána feljebb ismét 9 undorító lény tör ránk! Itt már inkább a tűzágyút ajánlom. (Legalábbis nekem ez vált be.) (Kitartás!!! Már nincs sok hátra.) Ha kinyírtuk az ellenfeleket akkor a golyót el kell lendíteni. Hátulról kell próbálkozni úgy könnyebb. Ennyi…

Még egy kis segítség: Az erdős pályarészen van egy főellenség, ismertető jele, a fülével repked felettünk, nagy fogai vannak. Nos ezt a szörnyet csakis felfelé mutató lövedékkel lehet elintézni, különben várhatunk, míg letelik az időnk. Az utolsó mozgópályán egy szellem a fő gonosz, őt csak a kép bal oldalán lévő platform-ra állva lehet eltenni láb alól, s egyenes lövedékkel. (Csak ez visz olyan messzire.) Sok ideig kell lövögetni, szóval nehogy lelődd a gépet, hanem légy türelmes! A vizes pályákon oxigénhez a vízben bugyborékoló helyeken lehet jutni. Lényeges megemlíteni, hogy vannak nagyobb teremtmények, amiknek összegyűjtésével a kreditünk megduplázódik. Az állópályák végén lévő Well Done felirat után a progi visszaszámol, meg lehet nyomni a tűzgombot, de ha hagyjuk, hogy a számok pörögjenek, akkor a kredit-ünk 5-ösével növekedni fog.

creatures3Értékelés: A játék grafikája szép, kellemes látvány, a pályák változatosak, az ellenségekből is van jó néhány a játékban, s a mi kis kreaturánk mozgása is igen sokrétű. Gondolok itt a falevélen való utazásról, az úszásról vagy épp a repülésről. A kezelhetőséggel sem lehet gond, habár a lövedék fajták kiválasztása egy picit döcögős. Először lefelé húzott joy-jal, s folyamatos tűzzel elő lehet hívni a töltényeket, ezeket ballra ill. jobbra lehet scrollozni, s így kiválasztható az épp aktuális lövedék típus. A hanghatások is jól komponáltak, pl. lehet hallani a lövések hangjait, a vízesések zajait, de lehet választani a játék alatt futó zenét is. Az álló pályákon meg automatikusan ad a gép zenéket…

Megnyerés: Egy rövid animáció, mely két képernyőből áll. Utána még be lehet írni a highscore-ba a játékos nevét, de az end anim-ról inkább nem beszélnék, inkább nézzétek meg ti is! Mellesleg igen brutális a játék, érdemes az álló pályákon megvárni, amíg a megmentésre váró kis lényünk meg nem hal, mert igen drasztikusan és változatosan teszik el láb alól. (Akik szadisták, azok most kiélvezhetik magukat! :-))

Végső konklúzió: Végtére is szerintem igen kedves kis program méltó követője lehet, az igencsak elhíresedett Mayhem In Monsterland-nek. Talán a Mayhemben a hátterek egy kicsit kidolgozottabbak, de a Creatures grafikai elemei életszagúbbak.

Az ismertető eredetije megtalálható a Commie Inside 4. számában

Leon/Singular Crew

Kategória: Tökmák | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

4 × 1 =