1st Division Manager

Mivel labdarúgó pályafutásom elég későn kezdődött, és idejekorán abbamaradt, ezért sok más “sorstársammal” együtt én is a képernyő előtt próbáltam meg érvényesülni. Először csak az un. arcade foci játékokat nyüstöltem, de hamar rá kellett jönnöm, hogy az én igazi helyem a kispadon van. Gondoltam, ha már ide csüccsentem, hát legyen valami meghatározó pozícióm. Így kineveztem magam edzővé! Mivel a programokban leginkább a manger bőrébe tudunk csak belebújni, így én is ezt a -sokkal szebben hangzó- titulust kezdtem el inkább használni. Így lett belőlem: VILI A MANAGER !

Nagyon sok programot kipróbáltam annak idején, sok tetszett is, de az egyik legnagyobb kedvencem ez, vagyis a 1st Division Manager volt.

1stdiv00A játékban az angol bajnokság csapatai szerepelnek. A legfelső 4 osztályból választhatunk magunknak csapatot. Ez a választás meghatározza azt is, hogy melyik osztályban kezdjük meg a küzdelmeket. A csapat erősségét azonban nem befolyásolja a neve, így akármelyik osztályból is választunk, egy kupac szerencsétlen, kétballábassal kell kezdenünk. (Ergo, borítékolhatjuk a vereséget az első néhány mérkőzésen.)

Miután kiválasztottuk (nyíl helyett egy labda lesz az egérkurzorunk), hogy melyik csapat életét fogjuk az elkövetkezendőkben megkeseríteni, máris a főmenüben találjuk magunkat. Itt gondolatban kétfelé oszthatjuk a képernyőt. Az alsó részen levő adatok csupán információkat közölnek a játékossal, a felső részben látható dolgokkal pedig cselekedhetünk.

Nézzük először az alsó mezőt. Itt szép sorban a következő dolgokat láthatjuk: Először is a csapatunk neve olvasható, majd az, hogy melyik osztályban is szerepel pillanatnyilag. A következő sorban az aktuális helyezésünket és pontjaink számát olvashatjuk, valamint azt, hogy az Angol-kupában hány fordulón jutottunk eddig túl. A harmadik sorban az vagyonunk látható, valamint az, hogy hányadik szezonunkat töltjük a kiválasztott csapattal. Az utolsó sorban olvasható a nevünk (persze csak ha beállítottuk), valamint a csapatunk erőssége.

1stdiv22Most pedig lássuk, mik is azok a szép kis képek, amelyekre kattintva különböző menükbe juthatunk.

1, Az első egy számítógép, ami a játék adatbázisába visz. Itt

– abbahagyhatjuk a játékot

– beállíthatjuk, hogy melyik játékosunk miféle edzésmunkát végezzen (HANDLING-labdakezelés, TACKLING-támadás, PASSING-passzolás, SHOOTING-lövés)

– átszerkeszthetjük a játékosok és a csapatok nevét, valamint beírhatjuk a sajátunkat

– kimenthetjük a játékállást

– megnézhetjük a sorsolásunkat.

2, A második a telefon. Erre kattintva ismét választanunk kell. Vagy játékost adunk-veszünk, vagy a bankba megyünk. Ez utóbbi esetben láthatjuk, hogy pillanatnyilag mennyi pénzünk van és kölcsönt vehetünk fel a banktól. (GET LOAN) Ahogy növeljük a kölcsön összegét, úgy nő a heti kamat értéke is. Ugyanitt lehet visszafizetni a kölcsönt – vagy egy részét – is, ha pl. egy játékos eladásából nagyobb összeghez jutottunk. (PAY LOAN)

Véleményem szerint kölcsönt csak akkor érdemes felvenni, ha már minden kötél szakad! A heti törlesztés, ha kevés a pénzünk (márpedig ha kölcsönt veszünk fel, akkor kevés), nagy terhet ró ránk. Próbáljunk inkább eladni egy játékost, és az érte kapott pénzből jól gazdálkodni! Az eladás úgy működik, hogy az előző menüben belépünk a játékos piacra (TRANSFER MARKET) és kiválasztjuk az eladást (SELL PLAYERS). Itt rákattintunk az eladandó játékos nevére, majd máris kapunk egy ajánlatot valamelyik klubtól. Ezt célszerű elutasítani (REFUSE), mert több tízezer font különbség is lehet az egyes ajánlatok között. Ha megtaláltuk a legnagyobbat, akkor fogadjuk el (ACCEPT) és a játékos máris kikerült a keretből, az érte járó pénz pedig felkerült a bankszámlánkra.

3, A harmadik kis kép egy noteszt ábrázol. Ezt kiválasztva megszemlélhetjük mind a négy osztály tabelláját, és konstatálhatjuk pár forduló után, hogy milyen kellemetlen érzés az utolsó helyen tanyázni… 🙂

1stdiv174, A jobb szélen látható egy színes mez, fehér nadrággal. Ha ide kattintunk, akkor a csapatunk színét tudjuk kiválasztani. A nadrág mindig fehér marad, csupán a mezt tudjuk átfesteni. (Nem túl sok a variációs lehetőség.)

5, Ez alatt pedig a leglényegesebb piktogram látható, ami egy focipálya. Erre klikkelve indíthatjuk a heti mérkőzést.

Itt először egy szponzori szerződést ajánl nekünk valamelyik cég. Erre is érvényes az, amit a játékos eladásnál mondtam, vagyis, hogy nem érdemes mindjárt a legelsőt elfogadni. Általában kapunk jobb ajánlatot is. (Igaz, hogy ebben az esetben olyan túl nagy különbség nincs a pénzek között.) A szponzori pénzt (ha már elfogadtuk) minden hétvégén, a meccs után kapjuk meg.

A következő képernyőn látható a két mérkőző csapat neve, valamint az aktuális helyezésük. Nyomjunk bátran CONTINUE-t, és máris összeállíthatjuk az ezen a hétvégén harcba induló (és onnan alaposan elverve hazatérő 🙂 csapatunkat. Bal oldalon láthatjuk a csapunkat, jobb oldalon pedig azt, hogy a pálya mely részére helyezhetünk el játékost. Ne tévesszen meg senkit, hogy 13 hely van, ettől függetlenül csak max. 11 játékos lehet a csapatban. Azért írtam, hogy max., mert kevesebb lehet. Ilyenkor a program figyelmeztet, hogy nincs meg a 11 játékos, de ha akarunk, játszhatunk így is.

A játékosok felsorolásánál a név mögött a következő dolgokat olvashatjuk:

– POZICIÓ: Négy féle játékosunk van. G-Goal Keeper-KAPUS, D-Defender-VÉDŐ, M-Midfield-KÖZÉPPÁLYÁS, A-Attacker-CSATÁR. A posztok nem jelentenek különösebben semmit. Pl. egy csatár is állhat a kapuban, és mondjuk két kapus is rohamozhatja az ellenfél kapuját.

– TUDÁS: 1-től 5-ig terjed. Ez határozza meg, hogy egy játékosunk mennyire lő pontosan, hogy kezeli a labdát, stb.

– FORMA: Százalékosan van megadva. A max. 99%, de alapból ilyen játékost nem igazán fogunk kapni. Ez az érték határozza meg, hogy milyen gyorsan képes futni az emberke.

– SÉRÜLÉS: Itt jelzi a gép, hogy sérült-e szerencsétlen flótás. Sérült játékos nem léphet pályára!

Megvan az az előnye a játéknak, hogy ha felállítottuk a csapatot, akkor azt megtartja, és így a következő fordulóban csupán cserélnünk kell, és nem kell ismét mindenkit “felpakolni”. Az összeállítás úgy történik, hogy először kijelöljük a kívánt pozíciót, majd rákattintunk az oda elhelyezni kívánt játékos nevére. Ha összeállt a világverő csapatunk, akkor el is kezdhetjük a mérkőzést.

Sajnos a meccs kivitelezése nem lett valami tökéletes. A pályát három részre osztották (kapunk előtere, középpálya, ellenfél kapujának előtere) melyből egyszerre csak egyet látunk. A kezdéskor lepottyan a labda a pálya közepére, és max. 8 középpályás igyekszik azt megszerezni. Ez valami olyasmi, mint a vízilabdában a ráúszás. Aki előbb odaér, az belerúg egyet, mindig az ellenfél kapujának irányába. (Azaz összjáték=0) Ha a labda átmegy egy másik képernyőre, akkor az azon a pályarészen levő játékosok kezdenek rárohanni a lasztira.

Ha visszarúgják az előző képernyőre, akkor az ott levő játékosok ismét a kezdő pozíciójukban vannak, és nem pedig abban, amiben az imént voltak. (Vagyis realizmus=0) Van valami, ami pár rúgás után szemébe ötlik az embernek, mégpedig az, hogy az ellenfélnek mindegyik pozícióban van játékosa, vagyis ők 13-an vannak. (Egyenlő erők küzdelme=0) Ha a jobb sarokban látható óra, ami 5 perces ugrásokkal lépeget előre, eléri a 45-öt, akkor telik el az első félidő. A szünetben lehet cserélni, mégpedig akárhányat. HA elkezdjük a 2. félidőt, akkor láthatjuk, hogy olyan mint térfélcsere, nem létezik. Ugyancsak hiányzik a játékból a szögletrúgás is. Olyasmikről, hogy szabadrúgás, les, lapok, 11-es, stb. ne is álmodjunk. Amint eléri az óra 90-et, véget ér a mérkőzés. Kipróbáltam, maximum 8-0 -ra kaphatunk ki, ugyanis ennyit tud berámolni az ellenfél, ha egyáltalán nem küldünk pályára játékost.

Ha a bíró lefújta a meccset, akkor megtekinthetjük a végeredményt, majd azt, hogy ki sérült meg a mérkőzésen a csapatból. Eleinte nem nagyon van sérülés, ám később hullanak a játékosok, mint a legyek! Mivel a program a 2. félidőben játszó csapatból “választ sérültet”, így érdemes a pótolhatatlan játékosokat csak az első félidőben pályára küldeni, és így talán megúszhatjuk, hogy 4-5 hétig nélkülözni legyünk kénytelenek őket.

A sérülés lista után láthatjuk az összes lejátszott mérkőzés eredményét, majd egy kis kimutatást a bevételeinről, és a kiadásainkról. A két legfontosabb sor a WEEKLY OUTGOINGS és a TOTAL GAINED. Ha az első (kiadások) nagyobb, mint a második (bevételek), akkor baj van.

1stdiv15Akkor valamit tenni kell, mivel pár forduló után átbillenhet az egyenlegünk mínuszba, és ez bizony nincs jótékony hatással a tulajdonosok belénk vetett bizalmára! Éppen annyira nincs jótékony hatással, mint a folyamatos rossz szereplés, mivel ez esetben is begurulnak, és eltávolítanak bennünket a menedzseri székből.

Megvan azonban az a pozitívuma ennek a dolognak, hogy soha nem tudunk kiesni az osztályból, mivel jóval előbb kirúgnak bennünket! 🙂

Ha sikerül bajnokságot nyernünk (gyors sikerre senki ne számítson), akkor ezt a program azzal díjazza, hogy 1: ha nem a legfelsőbb osztályban játszottunk, akkor eggyel feljebb jutunk, 2: ha a legfelsőbb osztályban játszottunk (PREMIER DIVISION), akkor kapunk egy másik csapatot is. Ezt nem tudjuk külön irányítani, állandóan azt az eredményt érik el, amit mi. Tehát ha kikapunk, akkor ők is, ha győzünk akkor ők is. Sőt, ha bajnokok leszünk akkor ők is, és így egy idő után össze is kerülhetünk velük a Premier Ligában!

Az alapból kapott játékosokkal lehetetlen jó eredményt elérni, így kénytelenek vagyunk vásárolni, s még így sem lesz könnyű dolgunk. Annak idején én a kimentett játékállásban kotorásztam sokat, és itt nem csupán a pénzmagot lehet egy kicsit feltupírozni, hanem a játékosok erejét, tudását is. Emlékszem, néha olyan volt a csapatom, hogy nyugodtan lehetett volna TERMINATOR FC-nek nevezni, ugyanis csupa 5-ös, és 99%-os játékos szerepelt benne… 🙂

Összegzés: Én alapból elfogult vagyok a játékkal szemben, mert tényleg nagyon sokat nyúztam annak idején, de ettől eltekintve is ajánlom mindenkinek, aki szereti, vagy csak most ismerkedik ezen kategóriába tartozó játékokkal. A mérkőzés gyenge kivitelezése, és a nehézsége ellenére is nagyszerű játék a 1st Division Manager!

Kategória: Tökmák | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

19 − 8 =